fredag 1. mars 2013

Et nytt år...

Det har gått en stund siden sist....nøyaktig et år. Det skjedde så mye i 2012 at bloggen ble glemt..IGJEN! :-O

I fjor anla jeg en aldri så liten kjøkkenhage-til STOR glede og nytte! Interessen for nyttehage slo meg hardere enn jeg kunne drømt om. Det er givende å se hvilken glede det gir både liten og stor å kunne så frø, for så å se dem våkne til liv. Gressløken fikk virkelig gjennomgå da minstemann på 3år knasket ivrig ivei! Vi holdt oss med salat hele sommeren og ut i første uke med frost!! Vi høstet små blomkåler på størrelse med klementiner. Disse ble forsømt og kunne nok blitt større om jeg hadde vernet dem med fiberduk, men for en kraftfull smak de hadde! Fjorårets kjøkkenhage bestod av snaksgulerøtter, blomkål, plukksalat, gressløk, rosmarin, blomkarse og sukkererter.


I år utvider jeg betydelig. Utfordringen blir rett og slett å ikke ta seg vann over hodet. Det er jo så mange spennende fristende frøpakker som roper på meg i butikken!!

Siden bakken er bunnfrosen bruker jeg tiden til å planlegge utformingen av hagen vår, plassering og størrelse på selve kjøkkenhagen. Det er utrolig mange hensyn å ta; beliggenhet i henhold til sol, unngå kuldegroper, hva er realistisk å plante, hvor stor plass trenger jeg osv Jeg vil bruke økologiske prinsipper når jeg planlegger hagen med tanke på vekstskifte ol. så mens jeg venter på bakke som kan bearbeides koser jeg meg med nyinnkjøpte bøker fra mammutsalget.








Ellers er guttene blitt et år større, det merkes!! Her er bilder fra turen i dag. Fine fine gutta!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar